Knopenspel

Uitwerking

De welpen worden verdeeld in tweetallen.  Per tweetal krijgen ze een touw. De leiding heeft van tevoren een knopenvolgorde bepaald van 4 knopen. Ze moeten deze volgorde raden. Er zijn 4 posten met verschillende knopen. Als ze hier komen krijgen ze de knoop uitgelegd. Ze leggen deze in hun touw. Als ze 4 knopen hebben gaan ze naar de middenpost om hun knopenvolgorde te laten controleren. Ze krijgen te horen hoeveel knopen goed zijn, hoeveel knopen fout zijn en hoeveel knopen op de verkeerde plek in de volgorde staan. Hierna mogen ze weer langs de posten om een nieuwe volgorde te maken. Iedere post heeft ook een kleien afbeelding van de knoop die ze moeten krijgen, om zo ervoor te zorgen dat ze nog wel de posten af gaan en niet in de middenpost alle knopen leggen. De knopen zijn:-Platte knoop-Mastworp-Achtknoop-Werplijnknoop Er zijn verschillende rangen te verdienen. Iedereen begint bij rang 1. Als je laat zien dat je de knoop op het volgende niveau kunt doen, krijg je die rang.Rang 1) De post doet de knoop voor en jij doet de knoop meeRang 2) Je legt de knoop aan de hand van een plaatjeRang 3) Je legt de knoop zonder hulp De uiteindelijke uitslag wordt bepaald door de rang van de knopers en wie de knopenvolgorde heeft geraden.

Planning

  • Tijdsduur Actie
  • Stap Totaal
  • 1:00 1:00 Spel spelen
Spel spelen

Voorbereidingen

  • Kaartjes knippen
  • Spullen klaarleggen
  • Scorekaarten printen

Materialen

  • 1 Gouden knoop
  • 80 Touwtjes
  • 4 Grote afbeeldingen van de knopen
  • 4 Stappenplan van de knopen
  • 20 Stokjes voor de mastworp
  • 4 Knopenvolgorde
  • 120 Kleine kaartjes met knopen
  • 20 Scorekaarten met rangen

Begroting

  • Totaal € 0.00

Bijlagen

Reacties 1reacties

GeertDerks
Wij deden dit
7 years ago
De verkenners hebben dit spel gespeeld in een vereenvoudigde variant zonder de gouden knoop, de stokjes, de kaartjes en de rangen. Wij hebben de Stuwadoorsknoop, de Paalsteek en de Brandweerlus gebruikt; allen staan met uitleg en foto's in het knopenboek bij ons in de muziekkast. Bij dit spel was het lastig om de verkenners te motiveren om rond te gaan (wellicht mede door de korte nachtrust). Na ongeveer drie kwartier had een van de verkenners de combinatie geraden die uit vier knopen bestond.