Er moet een nieuwe verkennerwet worden gemaakt. In Secret Hopman strijden de verkenners voor een wet met veel spellen terwijl de leiding graag zoveel mogelijk corvee in de wet wil zien.
Secret hopman is een rollenspel wat iets weg heeft van Weerwolven van Wakkerdam. In tegenstelling tot bij weerwolven zit je niet de helft van het spel met je ogen dicht, maar kun je iedere ronde meebeslissen.
Samenvatting
Aan het begin van het spel krijgt iedere speler een geheime rol toegewezen:
Kind,
Leiding, of
Hopman. De kinderen zijn in de meerderheid, maar zij weten niet zeker wat iedereen is; leiding moet gebruik maken van geheimhouding en misleiding om hun doelen te bereiken. De hopman speelt voor het team van de leiding en de leiding weet de identiteit van de hopman vanaf het begin, maar de hopman kent de leiding niet en moet zien uit te vogelen wie dit zijn.
De kinderen winnen door vijf Spel-artikelen aan te nemen of door de hopman uit het spel te zetten. De leiding wint door zes Corvee-artikelen aan te nemen of wanneer de hopman als assistent-patrouilleleider wordt verkozen nadat er drie Corvee-artikelen zijn aangenomen.
Telkens wanneer een Corvee-artikel wordt aangenomen, wordt de patrouilleleiding sterker en krijgt de patrouilleleider een macht voor eenmalig gebruik die moet worden ingezet voordat de volgende ronde kan beginnen. Het maakt niet uit in welk team de patrouilleleider zit; nog sterker, zelfs kinderen kunnen zich laten verleiden om een Corvee-artikel aan te nemen om nieuwe machten te krijgen.
-----------
Secret Hopman is een aanpassing door Geert Derks op het spel
Secret Hitler van Mike Boxleiter, Tommy Maranges, Max Temkin, en Mac Schubert.
http://secrethitler.com/Secret Hopman heeft een Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. Je kunt meer lezen over Creative Commons op CreativeCommons.org. (Onze licentie is beschikbaar op
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/legalcode.nl).