Klokkenluidersspel

Uitwerking

Spelen met de One Time Pad. 

Verhaal
De overheid heeft geheime informatie. De geheime informatie is te zien, maar hij is versleuteld. Groepjes verkenners proberen als eerst deze waardevolle informatie te achterhalen door beetje bij beetje de informatie te ontcijferen. De sleutel voor de ontcijfering proberen ze in stukjes van de overheid af te pakken.
 
Posten
De groep wordt verdeeld in een aantal groepen van minstens 3 personen. Er zit altijd minstens een iemand per groepje op de post om te ontcijferen en stukjes sleutel te ontvangen van teamgenoten. 

Centrale post / Spel
Iedereen draagt een levenslintje. Er is een centrale post waar een versleuteld geheim op een bord staat. Deze post wordt omringd door bewaker die levenslintjes mogen afpakken. Zonder levenslintje moet de speler terug naar zijn eigen post. Als iemand toch de post binnen kan dringen krijgt die een stukje van de sleutel (een papiertje met een letter) om het geheim te ontcijferen. Losse personen kunnen elkaar ook tikken. Dan moeten ze het stukje van de sleutel laten zien. 

Eind
De groep die als eerst het geheim heeft ontrafeld gaat naar de centrale post en vertelt het geheim daar. Als het geheim klopt, wint deze groep.

Planning

  • Tijdsduur Actie
  • Stap Totaal
  • 0:15 0:15 Uitleg
  • 0:30 0:45 Spel
Uitleg
Spel

Voorbereidingen

Materialen

  • 1 EHBO
  • 1 Krijtbord / Whiteboard
  • 1 Stukjes met sleutel (papier)
  • 1 Uitleg over One Time Pad

Begroting

  • Totaal € 0.00

Bijlagen

Reacties 1reacties

GeertDerks
Wij deden dit
7 years ago
In 2014 hebben de verkenners dit tijdens het zomerkamp op de stafavond gespeeld samen met de ouders. De ervaring was dat het een leuk spel is, maar dat het erg complex is om te spelen. Daarnaast is het ook moeilijk om als leiding te zien hoe het spel vordert en om ervoor te zorgen dat er genoeg sleutelstukjes zijn.